Vitamiinit hiuksille – Top 10 hiusvitamiinit hiusten kasvuun


Vaikka syväpuhdistava shampoo ja kosteuttava hiusnaamio tekevätkin ihmeitä hiuksillesi, ne eivät voi korvata sisäistä hiustenhoitoa, eivätkä ne saa samoja tuloksia aikaan kuin vitamiinit hiuksille. Monipuolinen ruokavalio on tehokkaan kauneudenhoidon perusta. Jos siis haluat tehdä palveluksen hiuksillesi, kannattaa hiusvitamiinit ottaa osaksi päivittäisiä hiusrutiineja. Tässä artikkelissa käyn läpi kaikki tärkeimmät vitamiinit hiuksille, ja kerron, kuinka saat lisättyä niitä ruokavalioosi.

Noora Hautio

Kirjailija

Noora on opiskellut viestintää ja journalistiikkaa Tampereen yliopistossa. Lisäksi Noora on työskennellyt kauneuden parissa usean vuoden ajan mm. hiustenhoitotuotteiden sisäänostajana sekä myyjänä terveys- ja hyvinvointituotteisiin erikoistuneessa liikkeessä Turussa. Lue lisää.

Vitamiinit ovat välttämättömiä kehomme jokaiselle solulle, ja niillä on elintärkeä rooli kehomme elintoimintojen ylläpitämisessä. Lisäksi ne tukevat esimerkiksi hiusten ja ihon hyvinvointia ja yleisterveyttä. Näkyvät, jo kasvaneet hiuksesi eivät sisällä elävää kudosta, vaan voit huoletta leikata ja muotoilla niitä. Tämä kuitenkin tarkoittaa, että terveiden hiusten kasvu alkaa hiuspohjan karvatupista eli hiuksia täytyy hoitaa myös sisältäpäin.

Vitamiinien ja mineraalien puutostilat voivat siis vaikuttaa myös hiuksiisi. Hiukset saattavat ohentua, kuivua ja katkeilla, tai lopputuloksena voi olla jopa hiustenlähtöä. Olen itsekin kokenut ajanjaksoja, jolloin söin huonosti ja olin stressaantunut. Tämä näkyi valitettavasti suoraan myös hiuksissani. Nykyään onneksi tiedän, mitkä vitamiinit tukevat hiusteni kasvua, ja miten saa kaikki tarvittavat hiusvitamiinit ruokavaliostani, myös kiireessä. Tämä on tehnyt ihmeitä hiuksilleni, enkä ole aikoihin kokenut minkäänlaisia ongelmia kiireisestä elämäntyylistäni huolimatta.

Useimmat meistä syövät nykyään jonkinnäköisiä ravintolisiä päivittäin muodossa tai toisessa. Veikkaan, että moni teistä lukijoistakin nappaa yhden tai useamman vitamiinikapselin päivässä. Mutta jos et vielä tiedä, mitkä vitamiinit hiuksille sopivat parhaiten, suosittelen jatkamaan lukemista!

Vitamiinit hiuksille - yleiskatsaus

Vaikka on mahdollista saada kaikki tarvittavat vitamiinit ruokavalion kautta, voi kiireisen elämän keskellä tuntua hankalalta syödä monipuolisesti jok’ikisella aterialla. Lisäksi erilaiset dieetit, sairaudet, lääkitykset ja hormonaaliset muutokset voivat aiheuttaa meille erityistarpeita tiettyjen vitamiinien ja mineraalien suhteen. Tällöin lopputuloksena saattaa olla jonkin tietyn vitamiinin puute. Ja vaikka tämä onkin kohtuullisen harvinaista, voivat vitamiinit hiuksille silti olla hyvä idea. Esimerkiksi suuret annokset biotiinia ja sinkkiä vaikuttavat todella positiivisesti hiuksiin.

Hiukset kasvavat yllättävän nopeasti, vaikka aina ei tunnukaan siltä. Kasvu kuitenkin hidastuu, jos oikeat hiusvitamiinit eivät löydy kehosta, ja pääse tukemaan hiusten kasvua ja solujen uusiutumista. Mutta miten hiusvitamiinit sitten saa lisättyä arkeen? Olen koonnut alapuolelle listan, jossa luettelen parhaat vitamiinit hiuksille, ja kerron, mistä nämä hiusvitamiinit löytyvät. Lue siis eteenpäin!

ASIAKKAIDEN ENNEN JA JÄLKEEN KUVAT - KÄYTÖSSÄ HAIRLUST HIUSVITAMIINIT

“hairlust
“hairlust
“hairlust
“hairlust
“hairlust
“hairlust
“hairlust
“hairlust
“hairlust
“hairlust

Tulokset ovat yksilöllisiä, ja näkyviä tuloksia saadaan usein 2-4 kuukauden käytön jälkeen

Hiusvitamiinit ja niiden valitseminen

C - vitamiini

Monet varmasti tietävät, että C – vitamiini antaa kehon immuunisysteemille loistavan boostin, ja estää väsymystä, uupumusta sekä sairastumista esimerkiksi flunssaan. Monet eivät kuitenkaan tiedä, että c – vitamiini edistää myös E – vitamiinin, raudan ja kalsiumin imeytymistä. Lisäksi C – vitamiini tukee kollageenin tuotantoa, josta hiukset suurimmaksi osaksi koostuvat. Tämä hiusvitamiini myös suojelee hiuksia oksidatiiviselta stressiltä ja ilman vapailta radikaaleilta, jotka haurastuttavat ja vaurioittavat hiuksia. C – vitamiini onkin aivan loistava hiusvitamiini, erityisesti silloin, kun hiuksesi tuntuvat katkeilevan ja vaurioituvan helposti.

Monet vihannekset ja hedelmät ovat täynnä C – vitamiinia, kuten varmasti tiedät. Esimerkiksi appelsiini, tyrnimarja, punainen paprika, korianteri, lehtikaali, greippi ja chili ovat loistavia C -vitamiinin lähteitä. Jos siis haluat tukea hiustesi hyvinvointia, kannattaa vihannekset ja hedelmät pistellä poskeen ilman mutinoita! Saat parhaan hyödyn irti, kun syöt tuoretuotteet kypsentämättä, sillä keittäminen ja paistaminen vaikuttaa negatiivisesti erityisesti vesiliukoisiin vitamiineihin.

Näin muistat C - vitamiinin: Aseta keittiön pöydällesi kaunis hedelmä- ja vihannesasetelma. Näin muistat napsia tuoreita hedelmiä ja vihanneksia pitkin viikkoa, ja saat jotkin vitamiinit hiuksille, kuten C – vitamiinin, ainakin osittain syötyä! Itse syön aina puolikkaan greipein aamupuuron seurana, mutta voit myös napostella esimerkiksi appelsiinia, mangoa tai kiivihedelmää välipalaksi.

B - vitamiini

Jos hiusvitamiinit olisivat järjestyksessä, olisi B7 – vitamiini niistä tunnetuin. B7- vitamiini tunnetaan myös nimellä biotiini. Biotiinin lisäksi myös muut B – vitamiinit hiuksille ovat hyödyllisiä. Luettelo eri B – vitamiineista ja niiden erityisnimistä:

  • Tiamiini (B1 - vitamiini)
  • Riboflaviini (B2 - vitamiini)
  • Niasiini (B3 - vitamiini)
  • Pantoteenihappo (B5 - vitamiini)
  • Pyridoksiini (B6 - vitamiini)
  • Biotiini (B7 - vitamiini)
  • Folsyre (B9 - vitamiini)
  • Kobalamiini (B12 - vitamiini)

B – vitamiinit vaikuttavat energiatason, aineenvaihduntaan, hermoihin, lihaksiin, hiuksiin, ihoon ja kynsiin. Kokonaisuudessaan B – vitamiinit edistävät tervettä solujen uudistumista, ja siksi B -vitamiinit ovat erinomaiset vitamiinit hiuksille. Ehkäistäksesi B – vitamiinien puutetta, on tärkeää pitää huolta, että päivittäinen ruokavaliosi sisältää hyviä B -vitamiinien lähteitä. Jos saat helposti mustelmia, olet väsynyt ja uupunut, ja sinusta tuntuu, että hiuksia irtoaa liikaa, saatat kärsiä B -vitamiinin puutteesta.

Hiusvitamiinit, kuten B – vitamiinit tukevat toinen toisiaan. Siksi on tärkeää, että saat kaikkia B – vitamiineja riittävästi. Näin B – vitamiini hiuksille antavat parhaan mahdollisen lopputuloksen . Esimerkiksi liha, kala, kananmuna, pähkinät, maissi, avokado ja perunat sisältävät runsaasti eri B – vitamiineja.

Näin saat B - vitamiinit hiuksille: Muista syödä hyvin monipuolisesti niin lihaa, kalaa kuin vihanneksiakin. Jos olet kasvisyöjä, kuten minä, kannattaa arkirutiineihin lisätä hiusvitamiinit B -vitamiinia sisältävän ravintolisän muodossa. Itse syön HairLust – hiusvitamiinit joka aamu aamupalani seurana. Ne sisältävät runsaasti esimerkiksi biotiinia, foolihappoa ja B12 -vitamiinia, jotka obvat eirnomaiset vitamiinit hiuksille.

Biotiini

Jos unelmoit pitkistä ja paksuista hiuksista, kannattaa muistaa syödä vitamiinit hiuksille, ja varmistaa, että ne sisältävät varmasti biotiinia. Mainitsin jo aikaisemmin B – vitamiinit, mutta biotiini, eli B7 – vitamiini, on niin tärkeä, että se ansaitsee oman kappaleensa. Ei ole sattumaa, että hiusvitamiinit ja ravintolisät hiuksille sisältävät lähes aina suuria määriä biotiinia. Biotiini auttaa muun muassa rasvojen, hiilihydraattien ja proteiinien pilkkomisessa ja se tukee tervettä hiustenkasvua sisältäpäin. B – vitamiinit ovat hyvät vitamiinit hiuksille, mutta erityisesti biotiini on tunnettu nimi, kun mietitään, mitkä hiusvitamiinit ovat kaikista tehokkaimpia.

Näin saat biotiinia ruokavalioosi:Possunliha, häränliha, lohi, kananmuna, auringonkukansiemenet ja maapähkinävoi sisältävät pieniä määriä biotiinia. Biotiinia on hieman hankala saada ruuasta, erityisesti, jos olet kasvissyöjä. Siksi suosittelenkin kasvissyöjiä nappaamaan biotiinia sisältävät hiusvitamiinit purkista, jos unelmoit saavasi paksut ja hyvinvoivat hiukset. Lisäksi kourallinen pähkinöitä silloin tällöin tekee hyvää jokaiselle.

HairLust arvostelu

E - vitamiini

Kun puheenaiheena on hiusvitamiinit, unohdetaan usein E – vitamiinin tärkeys, vaikka vitamiinit hiuksille sisältävät myös sen. C – vitamiinin tapaan myös E -vitamiini on antioksidantti, joka suojelee hiuksia oksidatiiviselta stressiltä. Useat tutkimukset osoittavat E – vitamiini tärkeyden ja hyödyllisyyden. Vuonna 2010 tehty tutkimus osoitti, että hiustenlähtö vitamiinit sisältävät myös E – vitamiinin. Tutkimuksessa huomattiin, että hiustenlähdöstä kärsivien hiustenkasvu nousi 34,5%, kun he söivät E – vitamiinilisää 8 kuukauden ajan.*

Näin saat E - vitamiinia: Hiusvitamiinit ja vitamiinivalmisteet sisältävät tietysti E – vitamiinia, mutta saat sitä ruokavaliosta esimerkiksi manteleista, auringonkukansiemenistä, avokadosta, paprikasta sekä brokkolista.

A-vitamiini

Hiusvitamiinit ja niiden joukko on suuri. Siihen kuuluu muun muassa myös A – vitamiini. Kaikki solut tarvitsevat A – vitamiinia kasvaakseen ja toimiakseen. Tämä sisältää myös nopeasti kasvavan hiuksen ja hiusjuuren solut. A – vitamiini edistää myös limakalvojen ja talirauhasten tervettä toiminta, mikä johtaa normaaliin talin erittymiseen hiuspohjassa. Hiuspohjan luonnollinen talin- ja rasvan eritys pitävät hiuspohjan ihon kosteutettuna ja hiukset hyvinvoivina, joten A – vitamiinin merkitystä ei kannata ylenkatsoa. Muista kuitenkin, että A – vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, eli sen annostelun kanssa tulee olla tarkkana. Vitamiinit hiuksille tulee syödä kohtuudella, ja liiallinen A-vitamiinin saanti rasittaa kehoa, sillä kehon on hankala pilkkoa, hajottaa ja käyttää A – vitamiinia, mikäli sitä on liikaa.

Näin saat A - vitamiinia: Porkkanat, melonit, bataatti ja tummanvihreät salaatit sisältävät runsaasti A – vitamiinia. Itse syön runsaasti porkkanaa, jotta saan varmasti kaikki vitamiinit hiuksille päivittäisestä ruokavaliostani.

D - vitamiini

Eräs tutkimus on osoittanut, että D – vitamiini voi auttaa hiustenlähdön hoidossa. ** D – vitamiini tukee kalsiumin imeytymistä kehossa ja on osana solujen jakautumisprosessia. Osa D – vitamiinista saadaan auringosta, ja osa ruokavalion kautta. Pohjoisessa elävät eivät kuitenkaan saa riittävästi auringonvaloa pimeän talven aikana, joten lisäravinteen syöminen on erittäin suositeltavaa. Esimerkiksi HairLust – hiusvitamiinit sisältävät myös D – vitamiinia.

Näin varmistat D - vitamiinit hiuksille:Voit optimoida D – vitamiinin saannin syömällä rasvaista kalaa, kuten sardiinia, makrillia ja lohta. Myös kananmuna, sienet ja maito sisältävät D – vitamiinia. Yritä myös napata päivänvaloa 20 minuuttia päivässä, aina kun vain mahdollista, jotta hiusvitamiinit tulee nautittua!

Rauta

Rauta ei tietenkään ole kategoriassa ”vitamiinit hiuksille” – sillä se on mineraali. Mineraalit ovat kuitenkin yhtä tärkeitä, kuin hiusvitamiinit, joten haluan avata myös niiden roolia hieman. Rauta auttaa punasoluja kuljettamaan happea muille soluille. Tästä syystä se on tärkeä myös hiuksille. Raudan puute, eli anemia, voi olla yksi syy hiustenlähtöön monen muun joukossa. Rauta on tärkeä mineraali myös raskaana oleville, sillä istukka ja kehittyvä sikiö tarvitsevat myös rautaa.

Näin sat tarpeeksi rautaa: Rautaa löytyy runsaasti esimerkiksi pinaatista, kikherneistä, juustosta ja ostereista. Myös punainen liha sisältää rautaa, mutta muiden raudanlähteiden terveyshyödyt ovat suuremmat.

Magnesium

Toinen hiuksille ja keholle tärkeä mineraali on magnesium. Magnesium on mukana yli 300 kemiallisessa reaktiossa kehossa, ja se auttaa kehoa toimimaan optimaalisesti. Se tukee myös hiuspohjan terveyttä, ja näin ollen edistää tervettä hiustenkasvua ja hiusten hyvinvointia. Magnesiumin puute voi johtua sairastumisesta tai muiden mineraalien, kuten kalsiumin tai kaliumin, puutteesta. Magnesiumvaje voi oireilla esimerkiksi väsymyksenä, suonenvetoina ja kramppeina, unen laadun heikkenemisenä ja elohiirenä. Ei siis ole huono idea syödä magnesiumia ravintolisän muodossa.

Näin saat riittävästi magnesiumia: Magnesiumia sisältäviä ruoka-aineita ovat muun muassa täysjyvä, palkokasvit, brokkoli, kesäkurpitsa sekä pähkinät ja siemenet. Bonuksena monet näistä ruoka-aineista sisältävät myös muut tarpeelliset hiusvitamiinit!

Sinkki

Sinkillä on tärkeä rooli hiusten kasvussa ja uusiutumisessa. Se auttaa myös pitämään hiuspohjan öljyntuotannon tasapainossa. Hiustenlähdön lisäksi voi sinkinpuute johtaa myös immuunipuolustuksen heikkenemisen sekä hormonitoiminnan epätasapainoon. Hyvät uutiset ovat kuitenkin, että sinkkiä on helppo saada ruokavaliosta.

Näin saat tarpeeksi sinkkiä: Paljon sinkkiä sisältäviä ruoka-aineita ovat muun muassa hampun siemenet, maapähkinät, cashew-pähkinät ja mantelit. Myös palkokasvit, liha ja kala sisältävät runsaasti sinkkiä. Myös useat muut hiusvitamiinit tulevat katettua näitä syömällä!

Monet mineraalit ja vitamiinit hiuksille tukevat hiusten tervettä kasvua. Näiden joukossa on muun muassa biotiini ja sinkki.

Maria Hansen

Tanskalainen ravintoasiantuntija

Proteiini

Vitamiinit hiuksille ovat todella tärkeitä, mutta niin ovat myös muut ravintoaineet, kuten proteiinit. Hiukset koostuvat suurimmaksi osaksi ainoastaan proteiinista, joten on todella tärkeää, että saat tarpeeksi proteiinia ruokavaliostasi.

Näin saat tarpeeksi proteiinia: Esimerkiksi linssit, mantelit, valkoiset pavut, kala ja saksanpähkinät sisältävät runsaasti proteiinia. Lisää myös nämä ruokavalioosi, niin monet hiusvitamiinit ja proteiininsaanti on varmasti kunnossa.

Yhteenveto hiusvitamiineista

Toivon, että tämän tekstin jälkeen tiedät paremmin, mitkä vitamiinit hiuksille ovat tärkeitä, ja mistä niitä löytää. Hiusvitamiinit voivat nimittäin auttaa sinua kasvattamaan ne pitkät, paksut, kauniit ja terveet hiukset, joista olet unelmoinut. Yritä sisällyttää kaikki mainitsemani hiusvitamiinit ja -mineraalit ruokavalioosi, niin hiuksillasi on parhaat mahdolliset edellytykset kasvaa vahvoiksi ja terveiksi.

Vitamiinit hiuksille eivät ole kuitenkaan ainoita ravintoaineita, joista on hyötyä. Luonnosta löytyy monia raaka-aineita, jotka ovat hiustenkasvulle kuin karkkia. Esimerkiksi peltokorteuute on erinomainen luonnon raaka-aine, joka hoitaa ja vahvistaa hiuksia. Peltokorte sisältää muun muassa piitä, joka auttaa hiuksia kasvamaan vahvoiksi ja terveiksi. Lisäksi peltokorteuutteessa on aminohappoa, kuten glysiiniä, l-metioniinia ja l-glutamiinia, joiden on todettu tukevan tervettä hiustenkasvua. Nämä aminohapot nimittäin ovat keratiinin rakennuspalikoita, eli ne edistävät hiussolujen normaalia muodostumista.

Yhdistä hiusvitamiinit ja ulkoinen hiustenhoito

Hiusvitamiinit auttavat hiuksia kasvamaan terveenä, mutta on myös hyviä hiusrutiineita, jotka hoitavat hiuksia myös ulkoisesti. Parhaat tulokset saat, kun yhdistät sisäisen ja ulkoisen hiustenhoidon. Muista siis vitamiinit hiuksille, mutta älä unohda seuraavia vinkkejä:

1. Käytä SLS-/SLES- sulfaatitonta shampoota

Tiesitkö, että valitsemallasi shampoolla on suuri vaikutus hiustesi yleiskuntoon? Shampoo vaikuttaa hiuspohjan tasapainoon, puhdistaa sen liasta ja rasvasta, ja näin luo pohjan terveelle hiustenkasvulle. SLS- ja SLES -sulfaatteja sisältävät shampoot voivat kuitenkin olla jopa hieman liian tehokkaita, ja niiden käyttö voi kuivattaa hiuksia ja hiuspohjaa. Herkkäihoisen ja ohuthiuksisen kannattaa siiis ehdottomasti valita sulfaatiton shampoo. Itse käytän Hair Growth & Repair Shampoota, joka ei sisällä kuivattavia SLS- ja SLES -sulfaatteja. Se jättää hiukset pehmeiksi, puhtaiksi ja hyväkuntoisiksi.

2. Muistitko hoitoaineen?

Jos et vielä tiennyt tätä, niin nyt tiedät: hoitoaine on aivan välttämätön osa hiustenhoitorutiineja, jos toivot hiuksistasi pitkiä ja terveitä. Viimeistele aina hiustenpesu hoitoaineella, sillä se sulkee hiuksen suihkussa auenneen pintakerroksen, ja jättää hiukset suojatuiksi. Näin hiuksista ei haihdu kosteutta, ja niillä on vastuskykyä kohdata päivän kiireet ja pohjoisen sääolosuhteet.

3. Valitse sopiva hiusharja

Märät hiukset ovat erityisen hauraat verrattuna kuiviin hiuksiin. Hiuksia ei tulisi harjata tai venyttää, kun ne ovat märät, sillä kosteat hiukset katkeilevat ja vaurioituvat helposti. Jos haluat kuitenkin levittää esimerkiksi hiusmaskin märkiin hiuksiin, tai olet kiireessä, kannattaa ottaa kokeiluun märille hiuksille suunniteltu Wet Brush - hiusharja. Se on hellävarainen, mutta tehokas, eikä takuista ole varmasti jälkeäkään!

4. Muista proteiini

Hiusvitamiinit - listaukseni sisälsi myös proetiinit, mutta proteiineja tulee myös tarjota hiuksille ulkoisesti. Itse käytän Protein Reconstructor Hair Mask - hiusmaskia kerran pari kuukaudessa, jotta hiukseni saavat tarpeeksi proteiineja ja kaikki mahdolliset vauriot saa korjattua! Vitamiinit hiuksille ovat tärkeitä, mutta niin on myös proteiini, niin ulkoisesti kuin sisäisestikin.

Unelmoitko pitkistä hiuksista?

Hiusvitamiinit ovat tehokas apu terveiden ja pitkien hiusten kasvattamiseen. Vitamiinit hiuksille eivät kuitenkaan ole ainoa asia, johon voit kiinnittää huomiota, jos haaveilet pitkistä hiuksista. Olemme kirjoittaneet myös toisen blogiartikklein, johon olemme keränneet 13 loistavaa neuvoa ja vinkkiä pitkiin hiuksiin. Näistä vitamiinit hiuksille on vain yksi. Käy siis lukemassa loput 12 vinkkiä, mikäli haaveilet saavasi pitkät hiukset nopeasti! Jos sinulla on vinkkejä, kokemuksia tai kommentteja, joihin liittuu vitamiinit hiuksille, voit osallistua keksusteluun alapuolella kommenttikentässä tai Instagramissa @thehairlust!

*https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24575202, **https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/ PMC3412244/

HairLust asiakasarvosteluja
4,8

4,8/5 tähteä

41 arvostelua


6 kommenttia


  • Olivia

    Tosi hyvä ja tarpeellinen artikkeli – täytyykin heti ottaa käyttöön enemmän vitamiineja :-)


Jätä kommentti



Huomaathan, että kommentit tarkastetaan ennen niiden julkaisua.