• YLI 49€ OSTOKSILLA ON ILMAINEN TOIMITUS

  • ASIAKASPALVELU AVOINNA MA-PE 10-16

Vitamiinit hiuksille - Listasimme 10 tärkeää hiusvitamiinia


Ravinto ja oikeat vitamiinit ovat kaiken A ja O kun yrität tavoitella terveitä ja paksuja hiuksia. Tässä artikkelissa pyrimme käymään läpi tärkeimmät hiusvitamiinit, joita tarvitset kasvattaaksesi upeat ja pitkät hiukset.

Noora Hautio

Kirjailija

Noora on opiskellut viestintää ja journalistiikkaa Tampereen yliopistossa. Lisäksi Noora on työskennellyt kauneuden parissa usean vuoden ajan mm. hiustenhoitotuotteiden sisäänostajana sekä myyjänä terveys- ja hyvinvointituotteisiin erikoistuneessa liikkeessä Turussa. Lue lisää.

Kärsitkö katkeilevista ja haaroittuvista hiuksista? Unelmoitko pitkistä ja terveistä hiuksista, mutta hiuksesi eivät vain tunnu kasvavan?

Olet varmaankin tietoinen siitä, että hiusten hyvinvointi ja kasvunopeus riippuu vitamiinien saannista yhdistettynä monipuoliseen ja terveelliseen ravintoon. Ajoittain voi kuitenkin olla tarpeen täydentää ruokavaliota ravintolisillä, ja itseasiassa valtaosa pohjoismaalaisista käyttää erilaisia vitamiinivalmisteita ravinnon tukena. Saattaa kuitenkin olla vaikeaa tietää mitkä hiusvitamiinit ovat ne kaikkein olennaisimmat, ja siksi tässä artikkelissa keskitynkin kertomaan, mitkä vitamiinit hiuksille ovat tärkeimpiä niiden optimaalisen kasvun kannalta.

Vitamiinit hiuksille - tämä sinun tulisi tietää

Kun on kyse hiuksien hyvinvoinnista, ja etenkin kun tavoittelet niiden kasvua, on erityisen hyödyllistä oppia tuntemaan mitkä ovat ne kaikista oleellisimmat vitamiinit hiuksille. Luettuasi tämän artikkelin, opit tuntemaan tärkeimmät vitamiinit hiuksille ja ymmärtämään, kuinka ne vaikuttavat hiustesi kuntoon. Mikäli etsit yleisiä ohjeita kuinka voit parantaa hiustesi hyvinvointia, luethan vinkkimme miten hiusten kasvatusta voi nopeuttaa päivittäisiä hiustenhoitorutiinejasi muuttamalla.

Luettuasi tämän artikkelin, olet varmasti hieman viisaampi, millaiset vitamiinit hiuksille ovat ne tehokkaimmat kasvattaaksesi pitkät ja paksut hiukset.

C-vitamiini

Kuten jo varmasti tiedätkin, C-vitamiini edistää immuunijärjestelmän toimintaa, lievittää flunssan oireita sekä ehkäisee muita kausittaisia sairauksia. Mitä monet eivät tiedä, on se, että C-vitamiini auttaa kehoa tuottamaan kollageenia, joka on elintärkeä kuituproteiini hiuksille, iholle ja kynsille. C-vitamiini on erityinen vitamiini, sillä se toimii niin hiusvitamiinina, mutta samalla myös tehokkaana antioksidanttina, joka taistelee vapaita radikaaleja vastaan. Vapaat radikaalit vaurioittavat hiussoluja ja tekevät hiuksista elottomat sekä hauraat. Tästä syystä HairLustin vitamiinit hiuksille sisältävät C-vitamiinia, koska se on äärimmäisen tehokas apu hauraille ja elottomille hiuksille.

Mikäli haluat tarjota hiuksille lisäpotkua C-vitamiinista, on HairLust Hair Vitamin hiuksille hyvä lisä yhdessä ravitsevan ja monipuolisen ravinnon kanssa. Muita hyviä C-vitamiinin lähteitä ovat muun muassa appelsiinit, parsakaali, lehtikaali, papaija, mansikat, kiivi sekä punainen paprika.

B-vitamiini

B-ryhmän vitamiineihin kuuluvat kahdeksan vitamiinia (B1, B2, B3, B4, B5, B6, B7, B9 ja B12) joilla on merkittävä rooli terveytemme ylläpitämisessä. B-vitamiinit vaikuttavat energiatasoomme, aineenvaihduntaan, hermostoon, lihaksiin, hiuksiin, ihoon sekä kynsiin eli se on erityisen hyvä hiusvitamiini. Kokonaisuudessaan B-ryhmän vitamiinit auttavat solujen uusiutumisessa tehden siitä erinomaisen hiusvitamiinin, sillä hiukset koostuvat soluista. B-vitamiini on vesiliukoinen vitamiini ja se poistuu elimistöstäsi virtsan mukana. Kehosi ei siis pysty varastoimaan sitä ja välttääksesi B-vitamiinin puutoksen on tärkeää pitää huolta B-vitamiinin saannista päivittäin.

Ohessa muutamia B-vitamiinin puutoksesta kertovia merkkejä:

B-ryhmän vitamiineista B12-vitamiini on kaikkein tärkein hiusvitamiini. Muistathan kuitenkin huolehtia kaikkien kahdeksan B-ryhmään kuuluvan vitamiinin saannista päivittäin. HairLust vitamiinit hiuksille sisältävät runsaasti B-ryhmän vitamiineja, mutta lisätukea saat terveellisestä ja monipuolisesta ruokavaliosta. B-vitamiinia löytyy muun muassa lihasta, kananmunista, pähkinöistä, maissista sekä vihanneksista. Terveellisellä ja monipuolisella ruokavaliolla, sekä hiusvitamiinin avulla ehkäiset tehokkaasti B-vitamiinin puutoksen.

Biotiini

Mikäli unelmoit pitkistä ja terveistä hiuksia, sinun ei kannata unohtaa biotiinia! Biotiinista on tullut eniten käytetty ja tunnetuin vitamiini hiusten hoidossa. Biotiini on B-vitamiiniryhmään kuuluva hiusvitamiini, joka edesauttaa kauniiden hiuksien ja ihon saantia tehokkaasti. Biotiini edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa sekä auttaa hiuksia pysymään normaaleina. Koska hiukset itsessään sisältävät keratiinia, tukee biotiini näin ollen kauniita kiehkuroitasi kasvamaan terveinä ja vahvoina.

Biotiini on vesiliukoinen vitamiini, eikä se näin ollen varastoidu kehoon, joten huolehdithan, että saat biotiinia päivittäin. Paras tapa varmistaa päivittäinen biotiinin saanti on lisätä päivittäisiin rutiineihisi hiusvitamiinia, joka sisältää biotiinia. Biotiinia luonnollisesti sisältäviä ruoka-aineita ovat muun muassa sienet, avokado, kananmunat, lohi ja maapähkinävoi. Biotiini hiusten kasvussa on erittäin tärkeä muistaa, ja voit saada lisää vinkkejä miksi syödä biotiinia artikkelistamme.

Niasiini

Niasiini kuuluu B-ryhmän vitamiineihin, mutta samoin kuin biotiini, niasiini on erityisen merkittävä hiusvitamiini ja ansaitsee siksi täysin oman mainintansa, kun puhutaan tärkeimmistä vitamiineista hiuksille. Niasiini on hiusvitamiini, joka edistää ihon, päänahan ja limakalvojen pysymistä normaaleina. Niasiinia löytyy ruoka-aineista esimerkiksi kalkkunasta, kanasta, tonnikalasta, sienistä sekä avokadosta.

E-vitamiini

E-vitamiini on usein vähälle huomiolle jäänyt vitamiini, kun puhutaan hiusten hyvinvoinnista ja kasvatuksesta. Tästä huolimatta se on erityisen tärkeä hiusvitamiini, sillä se on antioksidantti, joka edistää solujen suojaamista hapettumisstressiltä. Hiusvitamiinit yhdistettynä E-vitamiini rikkaisiin ruoka-aineisiin, kuten mantelit, pellavansiemenet, avokado ja parsakaali takaavat riittävän annoksen E-vitamiinia. E-vitamiinia on mahdollista hyödyntää myös ulkoisesti; herkullinen hiusöljy tai hiusseerumi, joka levitetään suoraan päänahkaan auttaa elvyttämään karvatuppien verenkiertoa, joka puolestaan auttaa tarjoamaan terveen kasvualustan pidemmille ja vahvemmille hiuksille.

A-vitamiini

A-vitamiini osallistuu solujen erikoistumisprosessiin ja auttaa immuunijärjestelmän normaalia toimintaa, joka tekee siitä hyvän hiusvitamiinin. A-vitamiini on näin edistävä tekijä päänahan hyvinvoinnille ja tästä syystä tärkeä vitamiini hiuksille ja hiusten kasvulle. A-vitamiinia sisältäviä ruoka-aineita ovat muun muassa porkkanat, melonit ja tummat lehtivihannekset. A-vitamiinin puutos voi aiheuttaa esimerkiksi iho-ongelmia ja haaroittuvia hiuksia.

D-vitamiini

Monet tutkimukset ovat osoittaneet, että Suomessa jopa 50 % väestöstä ei saa tarpeeksi D-vitamiinia. Pahin D-vitamiinin puutos vaivaa luonnollisesti etenkin talvella, jolloin jopa 70 % suomalaisista kärsii D-vitamiinin puutoksesta. D-vitamiinia muodostuu pääasiassa iholla auringonvalon vaikutuksesta, kun taas loppuosa D-vitamiinista tulisi saada ravinnosta sekä vitamiinilisistä. Voit tarjota kehollesi lisää D-vitamiinia yhdistämällä hiusvitamiinit terveellisen ruokavalion kanssa, joka sisältää runsaasti D-vitamiinia, kuten rasvainen kala (lohi ja tonnikala), kananmunat, sienet ja maitotaloustuotteet. Lisäksi pyri olemaan ulkona päivittäin vähintään 20 minuuttia – niin kesällä kuin talvellakin niin saat tarvittavat D-vitamiinit hiuksillesi!

Rauta

Rauta ei oikeastaan ole vitamiini, vaan mineraali. Keho tarvitsee rautaa toimiakseen tehokkaasti. Vaikka rauta ei olekaan hiusvitamiini, se osallistuu solujen jakautumisprosessiin ja auttaa edistämään immuunisysteemin normaalia toimintaa, joka auttaa vahvistamaan kehoa. Ilman rautaa hiuksistasi tulee hauraat, ohuet ja kuivat. Ruoka-aineista eniten rautaa saa punaisesta lihasta, ostereista ja pinaatista.

Magnesium

Magnesium on toinen mineraali, jota keho tarvitsee toimiakseen. Nimestään huolimatta magnesium on myös hyvä hiusvitamiini, sillä se edistää normaalia proteiinisynteesiä ja vähentää väsymystä mikä edesauttaa hiusten kasvua. Magnesium on mineraali, jota useimmat meistä tarvitsevat ravintolisänä terveellisen ja monipuolisen ruokavalion ohella.

Sinkki

Viimeisimpänä, mutta ei suinkaan vähäisimpänä hiusvitamiinina mainittakoon sinkki. Sinkki on ehdottomasti mainittava, kun listataan elintärkeät vitamiinit hiuksille, sillä se auttaa makroravinteiden aineenvaihduntaa ja ylläpitää normaaleita hiuksia. Sinkki on siis olennainen hiusvitamiini muiden elintärkeiden vitamiinien ja mineraalien joukossa. Erityisen hyvä uutinen on se, ettei sinkin tarjoaminen keholle ole lainkaan vaikeaa, vaan pikemminkin herkullista, sillä seuraavat maittavat ruoka-aineet: kikherneet, sienet, valkosipuli, pinaatti, jugurtti ja kurpitsansiemenet sisältävät runsaasti sinkkiä.

Tiettyjen vitamiinien, mineraalien ja ravintoaineiden, esimerkiksi sinkin ja biotiinin on osoitettu vaikuttavan hiusten hyvinvointiin

Maria Hansen

Ravitsemusterapeutti

Tärkeimmät vitamiinit hiuksille - yhteenveto

Toivottavasti sait uutta hyödyllistä tietoa, mitkä ovat parhaat vitamiinit hiuksille ja miten ne vaikuttavat hiusten hyvinvointiin. Hyvä nyrkkisääntö on, että kun otat vitamiineja A:sta S:ään, saat silloin kaikki tarvittavat vitamiinit hiuksille ja tuet niiden kasvua tehokkaasti. Hiusvitamiinien lisäksi on olemassa myös muita merkittäviä ravintoaineita, jotka vaikuttavat hiusten kuntoon. Esimerkiksi peltokorte on kasvi, joka sisältää runsaasti silikaa, eli piioksidia, jonka vaikutus hiusten hyvinvoinnille on osoitettu useissa kliinisissä tutkimuksissa. Lisäksi liuta aminohappoja, kuten: glysiini, l-metioniini ja l-glutamiini ovat tärkeitä keratiinin rakennusaineita sekä ylläpitävät optimaalista hiussolujen tuotantoa ja näin ollen vahvistavat hiuksia ja tukevat niiden kasvua.

Näin saat pitkät hiukset nopeasti - parhaat vinkit

Oikeat ravintolisät ja vitamiinit hiuksille ovat kuitenkin vain yksi vaikuttava tekijä hiusten hyvinvointia ajatellen. Sen lisäksi, että listasimme yllä kaikkein tärkeimmät vitamiinit hiuksille, olemme koonneet sinulle myös parhaat vinkkimme hyviin hiustenhoitorutiineihin, jotka auttavat sinua saavuttamaan unelmiesi kutrit. Yhdistämällä vitamiinit, ravinnon, sinun hiuksillesi soveltuvat hiustenhoitotuotteet sekä -rutiinit, pidät kokonaisvaltaisesti huolta hiustesi kunnosta.

4,9

4,9/5 tähteä

26 arvostelua


2 kommenttia


  • Taija

    Kiitos tästä, sain monta vinkkiä mitä pitää lisätä ruokavalioon!


  • Olivia

    Tosi hyvä ja tarpeellinen artikkeli – täytyykin heti ottaa käyttöön enemmän vitamiineja :-)


Jätä kommentti



Huomaathan että kommentit tarkastetaan ennen niiden julkaisua.